top of page

Bluesband 'The Suzets'

Logo The Suzets, Something's got a hold on me - The Suzets, live @ Southern Blues Night, Heerlen, 28-03-2026

Bluesband The Suzets vormt het uitvoerende onderdeel van Stichting The Suzets en geeft invulling aan de muzikale en culturele activiteiten van de stichting.

De band neemt het publiek mee naar het hart van de Amerikaanse bluestraditie, met een breed repertoire waarin stijlen als Westcoast-blues, Jump-blues, Texas-blues, Chicago-blues, rhythm & blues, jazz- en soul-invloeden samenkomen.

Het muzikale programma bestaat uit een combinatie van zorgvuldig geselecteerde bluesklassiekers uit de jaren ’40, ’50, ’60 en ’70 en eigen werk in authentieke stijl. Inspiratie wordt gevonden in het oeuvre van onder meer Nina Simone, Ruth Brown, Lavern Baker, B.B. King, T-Bone Walker en Freddie King.

Binnen de uitvoeringen wordt niet alleen aandacht besteed aan de muziek zelf, maar ook aan de stijlkenmerken, sfeer en historische context waarin deze is ontstaan. Door bestaande nummers te benaderen vanuit hun oorspronkelijke karakter, aangevuld met eigen interpretaties, brengt de band de blues tot leven als een levende en actuele muziekvorm.

Met hun optredens draagt The Suzets bij aan het toegankelijk maken en doorgeven van bluesmuziek aan een breed publiek. De band vormt daarmee een belangrijk middel binnen de culturele en educatieve doelstellingen van de stichting.

Bezetting:

Nicole Richardson, The Suzets

Nicole Richardson: Vocals

Nicoles zangcarrière begon op de salontafel en voor de spiegel. Het liefst zong ze de hits van Madonna. In haar tienertijd keek ze naar MTV en daarmee startte de r&b fase: TLC, Alicia Key en Whitney Houston. Met een oude radio en cassetterecorder maakte ze haar eigen mixed tapes. Niet veel later volgde het achtergrondkoortje van een soulband, gevolgd door leadzang in een bluesrockband.
Na een verhuizing naar Amsterdam ging de deur naar de muziekwereld wagenwijd open en belandde ze in jamsessies, diverse bandjes en de opnamestudio. Nicole zong Nederlandstalig en jazz, maar de blues won het uiteindelijk. De blues stroomt door haar aderen en doorspekt haar rauwe stem. Is zij de Beth Hart van de lage landen of de Tineke Schoemaker uit het Limburgse? 
Thuis runt ze een gezin met drie kinderen waarmee ze het liefst knutselt, hutten bouwt, bakt, danst en wandelt. En ‘s avonds als er rust in de tent is, lekker op de bank met haar vriend. Uit de speakers rollen de tonen van Daniëlle Nicole en Ella Fitzgerald.

René Niessen, The Suzets

René Niessen: Solo/rhythm gitaar en vocals

 

Bij René thuis werd vroeger altijd al muziek uit de 50's, 60's en 70's gedraaid. Zo ontstond zijn liefde voor rock & roll, soul, country, swing, maar vooral de blues! René speelt al gitaar sinds zijn 10e en werd al op jonge leeftijd geïnspireerd door SRV. Hij raakte helemaal verknocht aan de blues! Na een schoolbandje in de late jaren '80 sloot hij zich aan bij de brabantse bluesband genaamd 'Proud to be loud', gevolgd door een band genaamd 'Lousy Gravity'. Later richtte hij de Roermondse bluesbands 'Honeytrap' en 'Blues Bomb' op en sloot zich aan bij de brabantse blues/americana/rockband de D.C.Dedly's. Hierna werd hij gitarist bij de bekende belgische bluesband ‘Bourbon Street’, die omstreeks 2019 er tijdelijk mee stopte. Inmiddels was René in contact gekomen met de Texaanse Maria Stanford en in 2019 richtten zij samen met enkele andere muzikanten de rock-soul-bluesband ‘the Stanford band’ op.

In 2023 begon René muzikanten bij elkaar te zoeken voor een nieuwe speciaal project: bluesband 'The Suzets'. Na meerdere wisselingen van bandleden zijn The Suzets nu bijna compleet. Alleen de vacature voor toetsenist moet nog ingevuld worden!

 

Gear van René:
- Fender Stratocasters, Nash telecaster, Gibson ES135, Guild X175 deluxe;

- Fender Super Reverb, Vibro-King,  Bassman, Deluxe Reverb Amp;
- Diverse effect pedals en een Fender (tube) Reverb Tank.

IMG_4902_edited_edited.jpg

??? : Piano / toetsen

Wordt spoedig vervolgd!

IMG_7842.jpeg

Paul Heijmann: Saxofoon en vocals

 

Paul Heijmann werd geboren in 1976 in het Limburgse Linne en begon al op zijn tiende met saxofoonspelen. Zijn eerste stappen zette hij op de altsaxofoon, maar al snel voelde hij zich meer thuis op de wat ruigere tenor. Hij kreeg zijn muzikale basis bij harmonie Lentekrans in Linne, waar hij klassiek werd opgeleid en de fundamenten van het samenspelen leerde.

Door de jaren heen ontwikkelde Paul zich tot een veelzijdige saxofonist. Bijna 25 jaar lang was hij te horen bij de pop-, soul- en rockband Draan, waar hij zijn podiumervaring en groove verder aanscherpte. Zijn eerste echte blueservaring deed hij op bij Lucy & the Heartbreakers, waar zijn liefde voor het genre definitief vorm kreeg.

In zijn spel laat Paul zich inspireren door de warme, ronde toon van Ben Webster, maar hij kan ook genieten van de onvervalste rock-’n-roll energie van de saxofonist van Marvin Berry & The Starlighters. Met zijn krachtige sound en gevoel voor stijl voegt hij een flinke dosis karakter toe aan het geluid van The Suzets.

Foto Sjors_edited.jpg

Sjors Palmen :  Contrabas en basgitaar

 

Door toedoen van zijn oudere broer raakte Sjors al op jonge leeftijd verslingerd aan de muziek van onder meer JJ Cale, Elvis Costello, Steely Dan en Joe Jackson. Gedurende zijn middelbare schooltijd ontstond tevens het verlangen om zelf een instrument te leren bespelen en startte hij met gitaar. Destijds organiseerde jongerencentrum S61 in Roermond gitaarlessen, waar hij werd ingewijd in de basis aller dingen: de 12-bar blues! Sjors raakte ook geïnteresseerd in de basgitaar. Hoewel hij de gewone gitaar nooit helemaal de rug heeft toegekeerd, werd de bas al snel helemaal zijn ding. Enkele decennia en vele bandjes verder ging hij zich ook bekwamen in het bespelen van de contrabas. Op dat instrument was hij ruim tien jaar lang te zien en te horen bij de inmiddels ter ziele gegane band Presto Pronto. Toen René, die Sjors nog kende van de roemruchte Schlicher Sessies, hem benaderde voor de vacature van (contra)bassist bij zijn band, heeft Sjors niet lang na hoeven denken en is hij vol overtuiging ingestapt bij The Suzets.

 

Gear van Sjors:

- Ca. 70 jaar oude contrabas van Duitse makelij

- Basgitaren van Gibson en Höfner

- Versterker van Markbass.
 

PHOTO-2025-11-16-11-18-34 6.jpg

Loek Rutten: Solo/rhythm gitaar en vocals

Loek begon al op zijn 11e met gitaarspelen. Zijn eerste band heette “Wet Flame” ; die richtte hij op met zijn broer, zijn neef en een vriend. Daarna volgde de band “Bad Influence” waar hij covers speelde van o.a. Van Morrison, Robert Cray en Santana.

Met zijn Limburgse roots kon vrolijke Nederlandstalige en Limburgse muziek niet ontbreken en maakte hij de overstap naar “Hella and the Horny Heartbreakers”, gevolgd door “Soulshine”, een band met overwegend akoestische muziek.  Medeoprichter was Loek van de Texmexband “Fiesta Loco” met vrolijke Spaanstalige muziek. Momenteel speelt hij ook nog in de bigband “Xpero”, in deze band wordt een gevarieerd repertoire van oude Jazznummers tot bewerkingen van populaire muziek gespeeld. En vormt hij een akoestisch gitaarduo dat onder andere blue grass en fingerpicking speelt.

De oude bluesmuziek heeft echter altijd een grote invloed op Loek gehad en hij was bijzonder aangenaam verrast toen hij door René werd gevraagd voor 'the Suzets'. 

Gear van Loek:

- Fender Telecaster, Stratocaster etc...

- Fender hotrod deluxe GB.

PHOTO-2025-11-24-08-50-09_edited.jpg

Erik den Heijer: Drums

 

​Op 10-jarige leeftijd werd Erik al lid van de plaatselijke drumband en kwam er al snel een drumstel thuis te staan. Hij volgde daarna vele jaren drumles op een muziekschool in Roermond en Nijmegen. Tijdens zijn middelbare schooltijd begon hij in diverse bandjes en projectjes te drummen, in de stijlen die ze op dat moment leuk vonden. Het maakte toen allemaal niet zoveel uit, als het maar lekkere muziek was! Erik's eerste bluesband was 'Dr.Afterbirth', later omgedoopt naar 'Beer Boogie Baer'. Na zo’n 35 jaar in deze band gespeeld te hebben was de rek er wel uit en stopte de band ook. In die periode drumde Erik ook zo’n 10 jaar bij de dialect popband 'Sjeng & the Gang', gevolgd door de band 'Woenderbaar': een band met duits repertoire, vooral gericht op oktoberfesten.  Tussendoor deed Erik nog allerlei projecten en combo-werk voor diverse koren, altijd met veel plezier.  Inmiddels is hij ook al 30 jaar actief bij bigband 'Xpero' uit Roggel. Na een gig met 'The Stanford band' in Duitsland ,waar Erik éénmalig de drummer verving, kwam hij met René Niessen in gesprek, die op dat moment op zoek was naar een nieuwe drummer voor 'the Suzets'. Na wat gesprekken en één repetitie meegespeeld te hebben was de “zaak” gauw beklonken..!

 

Gear van Erik:

- Veel, maar vooral wisselend tussen zijn vintage Tama Superstar, Yamaha 9000RC en een Ludwig classic maple jazz kit.

​​

geluidsman van The Suzets
mixer van The Suzets

Rick Manders/Giel van Gend: Geluidstechnici

Wij werken met onze eigen geluidstechnici Rick of Giel en nemen onze eigen professionele PA-installatie mee. Zo zorgen we ervoor dat het geluid altijd optimaal is afgestemd voor onze muzikanten en uiteraard voor het publiek! Of het nu gaat om een intiem café-optreden of een groter podium: alles is tot in de puntjes geregeld voor een krachtige en gebalanceerde livesound, elke show weer!

Gear van 'The Suzets':

​- Mackie DL16S digital mixer;

- Db Technologies SUB615 actieve subwoofers;

- Db Technologies Opera 12 actieve speakers;

- Db Technologies FMX12 actieve floormonitors;

- Shure, Sennheiser, Beyerdynamic microfoons;

- K&M statieven e.d.

​​

© 2026 by Stichting The Suzets

"KEEPING THE BLUES ALIVE - A LIVING CULTURAL HERITAGE"

bottom of page